Nyt overblik i Netbanken

Hvad er nyt?

Se din økonomi på en helt ny måde 
Netbanken er forbedret med nye funktioner. Oversigten over dine kontobevægelser har fået nyt design, det er blevet nemmere for dig at få overblik over dit forbrug, og du kan selv ændre konto på dine Betalingsserviceaftaler. 

Hvad bruger du dine penge på? 
Oversigten over dine kontobevægelser har ændret udseende, og alle ind- og udbetalinger bliver automatisk inddelt i kategorier.



Du kan nemt

  • Ændre kategorien eller dele en betaling i flere kategorier
  • Finde bestemte posteringer ved at søge på flere konti ad gangen

Få det samlede overblik over dit forbrug 
”Forbrugsoverblik” er et nyt menupunkt i netbanken. Her får du det samlede overblik over dit forbrug.



Du kan nemt

  • Se dit forbrug fordelt på kategorier
  • Skifte konto og periode – eller se forbruget på flere konti på en gang
  • Se hvilke kontobevægelser der udgør den enkelte kategori

Det er dit personlige overblik - din rådgiver kan ikke se med.

Hold styr på de faste betalinger
Under "Faste betalinger" kan du bl.a. se dine betalingsserviceaftaler, faste overførsler og elektroniske indbetalingskort.



Du kan nemt

  • Se de seneste betalinger
  • Ændre konto på dine indbetalingsaftaler
  • Oprette nye aftaler
  • Afmelde eksisterende aftaler

Mobilbanken også med nyt udseende
Din Mobilbank har også fået et ansigtsløft, så Netbanken og Mobilbanken har et identisk udtryk.

Spørgsmål og svar

  • Kategorisering
    • Hvorfor er der flere kontobevægelser, der ikke har nogen kategori? Nogle kontobevægelser, som overførsler, mobilbetalinger og kontanthævninger kan vi ikke kategorisere automatisk – dem skal du selv give en kategori.
    • Kan jeg oprette mine egne kategorier? Nej, det er ikke muligt at oprette egne kategorier. Hvis du har forslag til nye generelle kategorier, hører vi gerne om det.
    • Gælder min ændring af kategori også fremtidige kontobevægelser? Ja, systemet lærer med tiden, så den automatiske kategorisering tilpasser sig de ændringer, som du selv foretager.
    • Hvorfor bliver ens butikker fx byggemarkeder kategoriseret forskelligt? Butikkerne kan have tilknyttet forskellig branchebetegnelse. Hvis to ens butikker har forskellig betegnelse kan det resultere i forskellig kategori.
  • Kontobevægelser
    • Hvordan finder jeg en bestemt bevægelse på mine konti? Brug de nye søgemuligheder. Du kan søge på både kategori, tekst og periode. Og så kan du søge på tværs af alle konti.
    • Kan jeg selv sortere rækkefølgen i kontovælgeren? Kontovælgeren er opbygget med egne konti øverst derefter fælles og endelig fuldmagtskonti. Indenfor de enkelte grupper er listen sorteret alfabetisk. Du kan vælge at se kontobevægelser for flere konti på én gang.
  • Forbrugsoverblik
    • Kan banken se mit forbrugsoverblik? Nej, overblikket er personligt og kun synligt for dig selv og for personer, som har fuldmagt til dine konti.
    • Kan jeg fravælge forbrugsoverblikket? Ja, du bestemmer selv om du vil se forbrugsoverblik i Netbanken. Som udgangspunkt er det slået til. Men du kan til enhver tid slå forbrugsoverblik og kategorisering til og fra i Netbanken.
    • Kan jeg selv bestemme hvilke konti der skal med i mit forbrugsoverblik? Ja, du vælger selv om du vil se forbrugsoverblik for én eller flere konti ad gangen. Det er dit personlige overblik.
    • Hvad kan jeg bruge forbrugsoverblikket til? Vi håber at det kan give dig mere indsigt i din egen økonomi. Måske du får en aha oplevelse og måske du får lyst til at ændre dit forbrugsmønster.
    • Kan jeg selv bestemme, hvilke bevægelser der skal med i forbrugsoverblikket? Ja, de kontobevægelser du ikke vil have med i dit forbrugsoverblik kan du kategorisere som ”medtag ikke i forbrugsoverblikket”. Som udgangspunkt tæller alle udgifter med. Vi kan ikke automatisk afgøre, hvilke kontobevægelser det giver mening for dig at medtage i forbrugsoverblikket. Det afhænger af, hvilket overblik du ønsker.
    • Hvad gør jeg hvis jeg har andre spørgsmål til forbrugsoverblikket? Vores hotline sidder klar til at hjælpe dig med at komme godt i gang med at bruge kategorisering og forbrugsoverblikket.
  • Faste betalinger
    • Kan jeg vælge frit imellem alle mine konti når jeg vil ændre konto på en Betalingsserviceaftale? Du kan kun ændre konti på de BS aftaler, hvor du er ejer af aftalen og kun til konti du er ejer eller medejer af.