Digitale løsninger bliver erstattet af nye over tid. Det gør de, fordi de skal være sikre og kunne følge med udviklingen, ligesom vi kender det fra vores mobiltelefon og computer. Derudover udløber kontrakten for den eksisterende NemID-løsning.
I løbet af 2021 og 2022 indfases MitID. Det betyder, at din kommende digitale identitet, som du skal bruge, når du logger ind, godkender handlinger eller har brug for at skrive under digitalt bliver MitID. Med MitID kan du også i fremtiden trygt bruge vores digitale ID på nettet.
Selvom du får MitID, skal du beholde NemID indtil videre. Det skal du, fordi der i en overgangsperiode er steder og situationer, hvor du stadig skal bruge NemID, indtil NemID er endeligt udfaset. Du får besked, når du ikke længere skal have NemID – enten af os eller via Digital Post.
Sådan får du MitID
Du skal have MitID, når du får direkte besked.
- Hvis du har en dansk eller grønlandsk bank, får du MitID via din net- eller mobilbank. Du får automatisk besked, når det er din tur. Beskeden får du på et tidspunkt, når du logger ind i din net- eller mobilbank. Det sker i løbet af 2021-2022.
- Hvis du ikke har en dansk eller grønlandsk bank, får du besked fra Digital Post, og du kan derefter få MitID på MitID.dk.
Hvilken version af iOS og Android skal du have for at anvende MitID?
MitID-appen virker på iOS 14 eller nyere og Android 9 eller nyere.
Har du brug for hjælp?
Har du brug for hjælp til at få eller bruge MitID, kan du læse meget mere via de tre links herunder. Hvis ikke du kan få svar på dine spørgsmål her, er du velkommen til at kontakte vores Hotline på 9682 1444.
MitID — spørgsmål og svar — klik her
Vil du i gang med MitID nu?
Har du ikke fået besked, men ønsker du at komme i gang med at oprette dit MitID nu, kan du bruge linket nedenfor